B) KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT
1.0 PENGENALAN
- Fokus utama ialah untuk menarik minat pelajar, sumber, bahan dan aktiviti dalam pembelajaran sejak ia mula dilaksanakan pada 1982.
- Pengubahsuaian yang dilakukan adalah untuk meningkatkan pengetahuan dan menguasai kemahiran pedagogi dalam kalangan guru dan pelajar.
- Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan sumber, bahan, dan aktiviti.
- Pengajaran dan pembelajaran pelajar di bilik kuliah banyak dipengaruhi oleh faktor seperti bahan, sumber, persekitaran dan masa.
- Sebagai pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT), sangat digalakkan untuk menguasai kemahiran memilih dan mengoptimumkan penggunaan sumber untuk mencapai objektif pembelajaran yang telah dibuat.
- Dalam mencari maklumat pelajar haruslah bijak memilih bahan-bahan sumber dan alat pembelajaran yang bersesuaian supaya ianya dapat memberi impak yang yang baik kepada pelajar.
- Pusat sumber merupakan salah satu tempat yang menyediakan pelbagai kemudahan untuk pelajar mencari maklumat.
3.0 PENGURUSAN MAKLUMAT
- Pengurusan maklumat juga berkait rapat berkait dengan pengurusan pengetahuan yang merupakan satu proses membangun, memanfaat dan menggunakan pengetahuan.
- Pengetahuan yang dikongsi dapat menjana idea yang kreatif.
- Pengurusan maklumat melalui beberapa proses utama iaitu, penciptaan penyimpanan dan pemerolehan semula, pemindahan, dan aplikasi.
- Terdapat lima teknik untuk mengesahkan kesahihan sesuatu maklumat sama ada ianya fakta yang betul atau salah.
- Jika seseorang itu mahir dalam literasi maklumat, pengurusan maklumat akan jadi lebih efektif.
- Literasi maklumat bermaksud keupayaan mencari dan menggunakan maklumat yang menjadi kunci pembelajaran sepanjang hayat (Byerly et. al. 1999).
- Konsep literasi maklumat melibatkan beberapa kemahiran mengurus maklumat.
1. Perkembangan kemahiran maklumat
2. Kelancaran maklumat
3. Pendidikan pengguna
4. Pengajaran bibliografi
5.Orientasi perpustakaan
6. Konsep-konsep lain
7. Kecekapan maklumat
8. Latihan pengguna
4.0 PENCARIAN DI PERPUSTAKAAN
- Perpustakaan ialah tempat untuk melatih serta membimbing pelajar dalam menggunakan kemahiran mencari dan mengaplikasikan maklumat secara sistematik.
- Maklumat mudah diperoleh kerana perpustakaan pada masa kini dinaiktaraf dari segi pelbaga teknologi yang canggih.
- Pelbagai media yang tedapat yang membantu pengguna mencari maklumat serta rujukan.
- Nama saintifik internet ialah singkatan daripada perkataan Inggeris iaitu "international network", iaitu jaringan informasi global.
- Ryder dan Hughes (1997) menyatakan peraturan bahawa setiap pengguna perlu ada kemahiran melayari dan menggunakan enjin pencarian maklumat yang efektif.
- Boleh digunakan berhubung dan belajar dengan orang lain di seluruh dunia.
- Internet ialah alat untuk mengakses maklumat sendiri, mengikut kebolehan sendiri dan pada kadar yang kendiri.
- Internet berevolusi kepada pelbagai bentuk yang menggabungkan maklumat dalam bentuk teks, video, suara dan animasi.
- Video
- Suara
- Animasi
- Terdapat pelbagai enjin pencarian yang boleh dirujuk untuk mencari maklumat di internet seperti:
- Google (http://www.google.com)
Infoseek (http://www.go.com)
- Risiko melayari internet ialah pelajar boleh terdedah dengan bahan-bahan porno.
6.0 SUMBER PRIMER DAN SUMBER SEKUNDER
Sumber Primer
- Bahan yang belum diolah dan belum dicetak
- Contoh: kertas, fosil, manuskrip yang belum dicetak, batu bersurat dan surat rasmi kerajaan.
- Sumber Primer dikategorikan kepada dua jenis.
Diterbitkan |
Tidak Diterbitkan |
Laporan penyelidikan |
Fail syarikat |
Paten |
Lukisan |
Piawaian |
Rakaman
video |
Prosiding |
Temuramah |
Disertasi |
Diari,
memo |
Jurnal |
Surat-menyurat |
- Bahan yang telah diolah, dicetak dan disebarkan kepada umum.
- Diterbitkan semula berdasarkan maklumat daripada sumber pertama.
- Contoh-contoh sumber sekunder.
No comments:
Post a Comment