Saturday, November 14, 2020

KEMAHIRAN MENGAMBIL DAN MEMBUAT NOTA (FATIN AFRINA)

c) KEMAHIRAN MENGAMBIL & MEMBUAT NOTA

Kemahiran mencatat nota:

  • Keupayaan mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkait pengetahuan & pengalaman peribadi.
  • Menggunakan kreativiti sendiri dan menghasilkan penulisan bahan ilmu dan imaginatif.
NOTA YANG SISTEMATIK & BENTUK MENARIK
                      ↡                           

   meningkatkan daya ingatan

🗒CARA-CARA MEMBUAT NOTA🗒

  • ANNOTATION
  • OUTLINES NOTES
  • COLUMN NOTES
  • NOTA RUMUSAN
ANNOTATION


👉Contengan dalam buku teks atau nota ditulis di ruangan tepi sesuatu artikel.
👉Catatan isi yang penting sahaja dalam bentuk ringkas dan padat. (NOTA TAMBAHAN)

👉Juga boleh dibuat dengan : 
  • MENGGARISKAN FAKTA
  • MENANDAKAN ISI  PENTING
  • MENGGUNAKAN TANDA (?)  /  TANDA ✔️/ TANDA❌
  • MENGGUNAKAN HIGLIGHTER
  • MENGGUNAKAN PELEKAT (STICKY NOTES)

OUTLINES NOTES


👉 Ditulis dalam bentuk "POINT" menggunakan perenggan, nombor atau perkataan.
👉 Menyenaraikan  "MAIN POINTS  &  SUBPOINTS"


COLUMN NOTES


👉 Dalam bentuk  "JADUAL" / "KOLUM"
👉 Menulis Tajuk & Subtajuk dalam satu kolum.


NOTA RUMUSAN


👉 Nota dibuat dengan mencatat semula apa yang difahami selepas membaca / dengar  
       sesuatu teks.
👉 Ringkas, Penting, Padat & Mudah Faham.
 


                                                                                                                                                                                                                                                                             

ALAT-ALAT BERFIKIR 🧠


👉 Alat yang membantu kita menggunakan minda dengan lebih bijak dan berkesan

👉 Menurut Som dan Mohd Dahalan, alat berfikir merupakan instrumen yang membantu kita menggunakan minda dengan lebih sistematik dan berkesan.

👉 Idea-idea yang disampaikan lebih tersusun, jelas, mudah difahami dan padat.


1. PENGURUSAN GRAFIK👈(click there)
🧠 Satu rangka yang digunakan untuk memindahkan idea yang difikir ke atas kertas untuk dilihat dan disusun.
🧠 Contohnya, isi penting sesuatu pembelajaran/ bahan bacaan
🧠Menggunakan pemetaan/pola penyusunan
🧠 Mewakili perhubungan antara maklumat berkaitan 
🧠 Jenis pengurusan grafik :
  • Membanding dan membeza
  • Rajah Jaringan
  • Peta Konsep
  • Carta Aliran
  • Menyelesaikan Masalah


2. PETA MINDA
   .Cara untuk mencatat nota dengan ringkas dan berkesan🧠
.Meningkatkan daya ingatan semasa belajar🧠
🧠Mudah mengenalpasti dan memahami pembelajaran.
🧠Menghubungkaitkan sesuatu konsep, perkara, perkataan, kata kunci yang mempunyai perkaitan guna → (anak panah), pelbagai warna dan kod-kod istimewa.
🧠 Dapat menjimatkan masa untuk mengulangkaji.
🧠 Contohnya,  peta minda diguna untuk menyatakan faktor-faktor, sebab , kaedah atau kepentingan.




3.PEMETAAN i-THINK
🧠 Pemetaan i-THINK adalah peta pemikiran
🧠Merupakan Peta Minda tetapi telah diinovasikan dan diubahsuai.
🧠 i-THINK = innovative thinking (pemikiran inovatif)
🧠Memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT)
🧠Melahirkan modal insan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif.
🧠Terdapat 8 bentuk peta pemikiran yang mempunyai fungsi dan cara penggunaan berbeza.
🧠 Sesuai dengan pembelajaran abad ke-21.











4. TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI
🧠 Merangsang pelajar untuk berfikir dan menyelesaikan masalah dengan baik.
🧠Menggalakkan KBAT. 👈(click there)
🧠 Pelajar boleh mengingat, memahami, mengaplikasi, menganalisis, mencipta dan menilai.

a) Penyoalan Sokratik
👉Merangsang pelbagai bentuk pemikiran
👉Membuat penerokaan
👉Mendapatkan maklumat
👉Menganalisis konsep
👉Membanding dan membeza konsep
👉 6 JENIS SOALAN :   
  • Soalan penjelasan
  • Soalan merangsang andaian
  • Soalan merangsang sebab & bukti
  • Soalan berkaitan pandangan & idea
  • Soalan merangsang kesan & akibat
  • Soalan berkaitan soalan
b) Soalan Bertumpu dan Mencapah
👉Mengetahui pengetahuan, kefahaman, aplikasi ilmu pengetahuan
  • Soalan Bertumpu
*Soalan yang perlukan jawapan yang terhad & tepat (Soalan aras rendah)
*Soalan tertutup
*Bersifat Objektif
  • Soalan Mencapah
* Soalan yang mempunyai jawapan
* Soalan Beraras Tinggi & Soalan Terbuka
Lebih analitik, berbentuk sintesis
* Bersifat Subjektif

c) Lingkaran Soalan
👉Mendapat idea & pandangan untuk selesaikan masalah
👉Soalan diberi dalam bentuk hieraki dan berturutan.

5.ALAT-ALAT CoRT

🧠Meningkatkan keupayaan berfikir

a) Alat-alat CoRT I
👉Menilai keluasan persepsi terhadap sesuatu yang difikirkan
👉7 alat berfikir dalamnya:

*PMI (Plus, Minus, Interesting)
*CAF (Consider All Factors)
*C & S (Consequence and Sequel)
*AGO (Aims, Goals, Objective)
*FIP (First Important Priorties)
*APC (Alternatives, Possibilities, Choices)
*OPV (Other point of View)

b) Alat-alat CoRT IV
👉Meningkatkan kualiti kehidupan
👉10 CoRT IV:

* YES, NO &PO
* STEPPING STONE - BATU LONCATAN
* RANDOM INPUT - INPUT RAWAK
* CONCEPT CHALLENGE - MENCABAR KONSEP
* DOMINANT IDEA - IDEA DOMINAN
* DEFINE THE PROBLEM - MENDEFINISIKAN MASALAH
* REMOVE FAULTS - MENGASINGKAN KELEMAHAN
* COMBINATION - KOMBINASI
* REQUIREMENTS - KEPERLUAN
* EVALUATION - PENILAIAN

VIDEO-VIDEO TAMBAHAN =

VIDEO ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA:


VIDEO KEMAHIRAN BERFIKIR ALAT CoRT I:


  


No comments:

Post a Comment

TUGASAN 3 MTZ1024 :ALGORITMA (FATIN AFRINA BINTI CHE HASSIM)

This is an embedded Microsoft Office presentation, powered by Office .