c) KEMAHIRAN MENGAMBIL & MEMBUAT NOTA
Kemahiran mencatat nota:
- Keupayaan mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkait pengetahuan & pengalaman peribadi.
- Menggunakan kreativiti sendiri dan menghasilkan penulisan bahan ilmu dan imaginatif.
NOTA YANG SISTEMATIK & BENTUK MENARIK
↡
meningkatkan daya ingatan
🗒CARA-CARA MEMBUAT NOTA🗒
- ANNOTATION
- OUTLINES NOTES
- COLUMN NOTES
- NOTA RUMUSAN
ANNOTATION
👉Contengan dalam buku teks atau nota ditulis di ruangan tepi sesuatu artikel.
👉Catatan isi yang penting sahaja dalam bentuk ringkas dan padat. (NOTA TAMBAHAN)
👉Juga boleh dibuat dengan :
- MENGGARISKAN FAKTA
- MENANDAKAN ISI PENTING
- MENGGUNAKAN TANDA (?) / TANDA ✔️/ TANDA❌
- MENGGUNAKAN HIGLIGHTER
- MENGGUNAKAN PELEKAT (STICKY NOTES)
OUTLINES NOTES
👉 Ditulis dalam bentuk "POINT" menggunakan perenggan, nombor atau perkataan.
👉 Menyenaraikan "MAIN POINTS & SUBPOINTS"
COLUMN NOTES
👉 Dalam bentuk "JADUAL" / "KOLUM"
👉 Menulis Tajuk & Subtajuk dalam satu kolum.
NOTA RUMUSAN
👉 Nota dibuat dengan mencatat semula apa yang difahami selepas membaca / dengar
sesuatu teks.
👉 Ringkas, Penting, Padat & Mudah Faham.
👉 Alat yang membantu kita menggunakan minda dengan lebih bijak dan berkesan
👉 Menurut Som dan Mohd Dahalan, alat berfikir merupakan instrumen yang membantu kita menggunakan minda dengan lebih sistematik dan berkesan.
👉 Idea-idea yang disampaikan lebih tersusun, jelas, mudah difahami dan padat.
1. PENGURUSAN GRAFIK👈(click there)
🧠 Satu rangka yang digunakan untuk memindahkan idea yang difikir ke atas kertas untuk dilihat dan disusun.
🧠 Contohnya, isi penting sesuatu pembelajaran/ bahan bacaan
🧠Menggunakan pemetaan/pola penyusunan
🧠 Mewakili perhubungan antara maklumat berkaitan
🧠 Jenis pengurusan grafik :
- Membanding dan membeza
- Rajah Jaringan
- Peta Konsep
- Carta Aliran
- Menyelesaikan Masalah
2. PETA MINDA
.Cara untuk mencatat nota dengan ringkas dan berkesan🧠
.Meningkatkan daya ingatan semasa belajar🧠
🧠Mudah mengenalpasti dan memahami pembelajaran.
🧠Menghubungkaitkan sesuatu konsep, perkara, perkataan, kata kunci yang mempunyai perkaitan guna → (anak panah), pelbagai warna dan kod-kod istimewa.
🧠 Dapat menjimatkan masa untuk mengulangkaji.
🧠 Contohnya, peta minda diguna untuk menyatakan faktor-faktor, sebab , kaedah atau kepentingan.
3.PEMETAAN i-THINK
🧠 Pemetaan i-THINK adalah peta pemikiran
🧠Merupakan Peta Minda tetapi telah diinovasikan dan diubahsuai.
🧠 i-THINK = innovative thinking (pemikiran inovatif)
🧠Memupuk kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT)
🧠Melahirkan modal insan yang mempunyai pemikiran kreatif, kritis dan inovatif.
🧠Terdapat 8 bentuk peta pemikiran yang mempunyai fungsi dan cara penggunaan berbeza.
🧠 Sesuai dengan pembelajaran abad ke-21.
4. TEKNIK MENYOAL ARAS TINGGI
🧠 Merangsang pelajar untuk berfikir dan menyelesaikan masalah dengan baik.
🧠Menggalakkan KBAT. 👈(click there)
🧠 Pelajar boleh mengingat, memahami, mengaplikasi, menganalisis, mencipta dan menilai.
a) Penyoalan Sokratik
👉Merangsang pelbagai bentuk pemikiran
👉Membuat penerokaan
👉Mendapatkan maklumat
👉Menganalisis konsep
👉Membanding dan membeza konsep
👉 6 JENIS SOALAN :
- Soalan penjelasan
- Soalan merangsang andaian
- Soalan merangsang sebab & bukti
- Soalan berkaitan pandangan & idea
- Soalan merangsang kesan & akibat
- Soalan berkaitan soalan
b) Soalan Bertumpu dan Mencapah
👉Mengetahui pengetahuan, kefahaman, aplikasi ilmu pengetahuan
- Soalan Bertumpu
*Soalan yang perlukan jawapan yang terhad & tepat (Soalan aras rendah)
*Soalan tertutup
*Bersifat Objektif
- Soalan Mencapah
* Soalan yang mempunyai jawapan
* Soalan Beraras Tinggi & Soalan Terbuka
* Lebih analitik, berbentuk sintesis
* Bersifat Subjektif
c) Lingkaran Soalan
👉Mendapat idea & pandangan untuk selesaikan masalah
👉Soalan diberi dalam bentuk hieraki dan berturutan.
5.ALAT-ALAT CoRT
🧠Meningkatkan keupayaan berfikir
a) Alat-alat CoRT I
👉Menilai keluasan persepsi terhadap sesuatu yang difikirkan
👉7 alat berfikir dalamnya:
*PMI (Plus, Minus, Interesting)
*CAF (Consider All Factors)
*C & S (Consequence and Sequel)
*AGO (Aims, Goals, Objective)
*FIP (First Important Priorties)
*APC (Alternatives, Possibilities, Choices)
*OPV (Other point of View)
b) Alat-alat CoRT IV
👉Meningkatkan kualiti kehidupan
👉10 CoRT IV:
* YES, NO &PO
* STEPPING STONE - BATU LONCATAN
* RANDOM INPUT - INPUT RAWAK
* CONCEPT CHALLENGE - MENCABAR KONSEP
* DOMINANT IDEA - IDEA DOMINAN
* DEFINE THE PROBLEM - MENDEFINISIKAN MASALAH
* REMOVE FAULTS - MENGASINGKAN KELEMAHAN
* COMBINATION - KOMBINASI
* REQUIREMENTS - KEPERLUAN
* EVALUATION - PENILAIAN
VIDEO-VIDEO TAMBAHAN =
VIDEO ALAT-ALAT BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA:
VIDEO KEMAHIRAN BERFIKIR ALAT CoRT I:
No comments:
Post a Comment