a) Pengurusan Pembelajaran
1.0 PENGENALAN
- Pengurusan diri membawa maksud kemampuan untuk mengawal emosi, mengatur pemikiran serta tingkah laku secara efektif dalam situasi tertentu.
- Dari perspektif Islam, pengurusan membawa maksud proses melakukan kerja dengan menyempurnakan kerja melalui fungsi-fungsi pengurusan secara fitrah.
- menurut Mary Parker, pengurusan membawa erti satu seni melakukan kerja melalui sumbangan orang lain.
2.0 PENETAPAN MATLAMAT DIRI DAN AKADEMIK
- Perancangan matlamat yang ingin dicapai sebagai seorang pelajar dipengaruhi pengurusan pembelajaran yang baik. Penetapan matlamat perlu menjadi aspek utama dalam menentukan gaya pembelajaran.
- Penetapan matlamat boleh dilakukan berpandukan SMART. Apa itu SMART? 😨
3.0 PENGURUSAN MASA
- Setiap individu haruslah bijak menguruskan masa dengan baik.
- Pengurusan masa yang bagus dapat membantu kita menyiapkan sesuatu tugasan tepat pada waktunya.
- Kesan buruk daripada pengurusan masa yang tidak baik membawa kepada kualiti dan kemerosotan dalam kerja yang dilakukan kerana kesuntukan waktu.
4.1 GAYA PEMBELAJARAN DUNN DAN DUNN
- Dunn and Dunn mengemukakan 4 aspek iaitu persekitaran, emosi, sosiologi dan fizikal yang perlu dititik beratkan
4.3.1TEKNIK MENGINGAT
a) Mnemoniki
1. Mnemonik gata gentian
Digunakan pada perkara abstrak yang sukar diingat. Teknik ini menggunakan imej yang timbul daripada kata ajuk yang dapat menukarkan maklumat kepada sesuatu imej konkrik yang dapat diingat. Contohnya, apabila saya melihat gambar komputer, saya teringat akan jenis-jenis perisian yang telah dipelajari di dalam kelas.
2. Mnenonik anekdot
- mengingat maklumat yang panjang dengan menghubungkaitkan kata kunci ke dalam sebuah cerita pendek yang lucu.
3. Mnemonik lokasi.
- Dikenali sebagai kaedah tempat. Teknik mnemonik lokasi ialah berdasarkan unsur tempat dan imej. Teknik ini memerlukan anda untuk mengingat lokasi dan kaitkan dengan maklumat yang ingin diingati. Contohnya, apabila saya berada di dalam perpustakaan, saya akan mengingati carta alir yang telah dibuat tentang cara-cara mencari dan meminjam buku di perpustakaan.
b) LOKUS
Lokus membawa erti tempat. Kaedah ini akan mengaitkan bahan ingatan dengan tempat yang dikenali. Contohnya, saya mempelajari kemahiran belajar untuk meningkatkan kemahiran membuat nota di makmal. Jika saya ingin mengingat apa yang dipelajari, saya hanya perlu mengingat makmal itu.
5.0 PERANCANGAN JADUAL BELAJAR
No comments:
Post a Comment